موانع تحقق پارادایم حکمرانی خوب شهری در ایران

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکترای علوم سیاسی،گروه علوم سیاسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استادیار گروه علوم اجتماعی.دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

10.22080/usfs.2022.22830.2219

چکیده

پارادایم ها حاوی نگاه خاصی به انسان، تعریف اشکال درست روابط اجتماعی و اثرگذاری بر جهان، مردم و تعیین مسیر توسعه اجتماعی جوامع و «روش دیدن» خاص جهان را میسر می سازند. حکمرانی خوب شهری به مثابه یک پارادایم سیاستی در زیست جهان امروز بروز یافته و این روش دیدن را مهیا ساخته است. با توجه به روند افزایشی جمعیت شهرنشین، جمهوری اسلامی ایران نیز برای کاربست این پارادایم با موانعی مواجه است. سوال اصلی پژوهش موانع تحقق پارادایم حکمرانی خوب شهری در ایران چیست؟. با استفاده از نظریه مبنایی از طریق مصاحبه عمیق و نمونه گیری هدفمند با 37 نفر از نخبگان مساله حکمرانی خوب شهری در ایران، مدل پارادایمی موانع تحقق پارادایم حکمرانی شهری در ایران شناسایی گردید. 280مفهوم اولیه، 102 مقوله فرعی، 21 مقوله اصلی و یک مقوله هسته بدست آمد. شرایط علی 4 مقوله اصلی، شرایط زمینه ای 4 مقوله اصلی، شرایط دخیل4 مقوله اصلی، پدیده مرکزی 1 مقوله اصلی، راهبردها 4 مقوله اصلی و  پیامدها5 مقوله اصلی استخراج گردید. موانع پارادایم حکمرانی شهری در ایران را می توان در سه مقوله نهادی، ایده و بازیگران به شرح زیر بیان نمود: نهادی: دولت مطلقه، فرهنگ سیاسی محدود، خاص گرایی، ضعف مدیریت شهری، جامعه مدنی ضعیف، دولت رانتی، کاهش درآمدهای دولت بر اثر  تحریم، دولت نفوذ ناهمگن، ساختار فرصت سیاسی، سیاست زدگی، ضعف قوانین؛ در مقوله ایده: نارسایی های هویتی، تعامل پیشینی ضعیف دولت-ملت، گفتمان ایدئولوژیک حاکمیت، فقدان مرجعیت شهری، حکمرانی متمرکز، نو ارزش گرایی هویتی، حاکمیت سنت بر جامعه ایرانی؛ بازیگران: بازیگران محدود، فرصت ائتلاف سازی ، شهروند بی مسئولیت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Grounded Theory: Obstacles to the Realization of the Paradigm of Good Urban Governance in Iran

نویسندگان [English]

  • Morteza Alavian 1
  • Abolfazl Ghasemi 2
  • Maryam Rahmani 3
1 Assosiate Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, University of Mazandaran, Iran
2 Post graduate of Political Science, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, University of Mazandaran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Social Science, Faculty of Humanities Science, University of Bojnord, Iran
چکیده [English]

Paradigms contain a special view of human beings, defining the correct forms of social relations influencing the world and people, and determining the direction of social development of societies and the specific "way of seeing" the world. Good urban governance has emerged as a political paradigm in the living world today and has provided this way of seeing. Due to the increasing trend of urban population, the Islamic Republic of Iran also faces obstacles to the application of this paradigm. The main question of research addresses the obstacles to the realization of the paradigm of good urban governance in Iran. Using grounded theory through in-depth interviews with 37 elites in Iran selected through purposeful sampling, a paradigm model of obstacles to the realization of good urban governance was identified. 280 basic concepts, 102 subcategories, 21 main categories and one core category were obtained. Obstacles to the urban governance paradigm in Iran can be expressed in three categories: institutional, idea and actors. The institutional category includes absolute government, parochical political culture, particularism, weak urban management, weak civil society, rentier state, reduction of government revenues due to sanctions, heterogeneous influence government, political opportunity structure, politicization, weak laws. The category of ideas includes identity deficiencies, weak a priori state-nation interaction, ideological discourse of sovereignty, lack of urban referential, centralized governance, neo-value orientation, the rule of tradition over Iranian society. The category of actors includes limited actors, coalition building opportunities, irresponsible citizen.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • Paradigm
  • Good Urban Governance
  • grounded theory
Barakpour.N(2002). Transition from urban government to urban governance.A thesis submitted to the Department  of urban planning of the Tehran for degree of Doctor of Philosophy. (in Persian).
Béland,D. Cox, R.(2013). Valence, Policy Ideas, and the Rise of Sustainability Governance: An International Journal of Policy. Administration, and Institutions, 26(2): 307–328.
Creswell,J(2015). Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches.Translated: Hassan Danaeefard .Hossein Kazami.Tehran:Saffar. (in Persian).
Cruz,Nuno. Rode,Philippe. Mcquarrie, Michael(2019). New urban governance: A review of current themes and future
Priorities. Urban Affairs Association,41(1):1-19
Daigneault, P.(2014).» Three Paradigms of Social Assistance« . Sage Open: 1 –8. DOI: 10.1177/2158244014559020.
Danaeefard,H. Emami,M(2007) Qualitative Research Strategies: Reflections on Grounded theorizing .Managment Thought.Vol.1,N.2.pp69-97. (in Persian).
 Ennser-Jedenastik, L, (2015), “The Politicization of Regulatory Agencies: between Partisan Influence and Formal Independence”, Journal of Public Administration Research and Theory, First Published Online August 24.
Flick,U.(2020) An Introduction to Qualitative. Translate:Hadi Jalili. Tehran:ney.research 3rd ed. (in Persian).
Inglehart,R.Welzel,Ch(2021). Modernization, cultural change, and democracy : the human development sequence.translated: Yaghoub Ahmadi.Tehran:Kavir. research 3rd ed. (in Persian).
Hall. P.(1993). Policy Paradigms, Social Learning, and the State: The Case of Economic Policymaking in Britain. Comparative Politics, 25(3) : 275-296.
Hogan, J. Howlett, M.(2015).Policy Paradigms in Theory and Practice Discourses, Ideas and Anomalies  in Public Policy Dynamics, Palgrave Macmilian.
Hajiyousefi,A.M(2009).State,Oil and Economic
Development in Iran.Tehran: Islamic Revolution Document Center. (in Persian).
Kooiman,  J.  (1993)  ‘Social-Political
Governance:  Introduction’,  in:  J. Kooiman (ed.) Modern Governance, London: Sage.
Leradership Academy programme. (2017). Good Local Governance. Council Of Eurupe.
Noghani Dokht Bahmani,M. Mohammadi,F. Kermani,M(2019).Theory Construction Qualitative Studies(Applied approach to Grounded theory). Mashhad: Ferdowsi University.(in Persian).
Peters, B. Guy,Piere,jan(2016). Comparative Governance (Rediscovering the Functional Dimension of Governing). Cambridge University Press.
Peters, B. G., & Pierre, J, (2004), “Politicization of the Civil Service: Concepts, Causes, Consequences”, In B. G. Peters & J. Pierre (Ed.), Politicization of the Civil Service in Comparative Perspective: The quest for control (Routledge Studies in Governance and Public Policy) (pp. 1-13), London & New York, Taylor & Francis e-Library.
Peters,B. Guy & Pierre ,Jon.(2015). Governance and Policy Problems: Instruments as         Unitary and Mixed Modes of Policy Intervention . Asia Pacific Journal of Public Administration, 37(4): 224–235.
Pierre, Jon.(1999). Models of Urban Governance The Institutional Dimension of Urban Politics.Urban Affairs Review, 34(3): 372-396.
Skacpol, T (1996), Rentier state and shite
 Islam in the Iranian revolution, in: social revolution in modern world (eds), Cambridge uni press.
Statistical report of elements and divisive units  of the Islamic Republic of Iran (2021) .available at: https://moi.ir /Files/MOI/Files/d4/d400730b-d575-4a67-b5d4-ef4eb6a358b3.pd
 
Strauss,A. Corbin,J(2019)Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory .Translated :Ibrahim Afshar. Tehran:ney.research 3rd ed. (in Persian).
Taylor,Paul.Head,Acting(2000). UNCHS  
(Habitat) the global campaign for good urban governance.Environment & Urbanization.12(1).197-202.
 
United Nations Human Settlements Programme (2009. InternatIonal GuIdelInes on decentralIsatIon and access to Basic services for all.