با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالشهای زیست محیطی چند دهه گذشته در شهرها، توسعه حمل و نقل شهری به منظور توسعه اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت روانی و متاثر تغییرات سیاسی و اجتماعی و فناوری یکی از مسائل مورد توجه برنامهریزان شهری است. منطقه 4 شهرداری تهران بیشترین جمعیت را در بین مناطق دارد و با چالشهای متعددی در ارتباط با حمل و نقل شهری رو به رو است. از اینرو در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار ARCGIS به بررسی مکانهای مساعد ایستگاههای حمل و نقل شهری پرداخته شده است. چهار معیار کاربری، دسترسی، جمعیت ساکن، سیستم حمل و نقل مترو و اتوبوس همراه با زیرمعیارهای خود وزن دهی شده و لایههای اطلاعاتی آنها در نرم افزار ARCGIS ساخته شدند. در نهایت اوزان با لایه ترکیب شده و نقشه نهایی ایستگاههای حمل و نقل شهری تعیین گردید. نتایج نشان میدهد که بیشتر ایستگاهها باید در قسمت جنوبی و مرکزی ایجاد گردند. همچنین به نظر میرسد ایستگاههای اتوبوس معابر شهری را بهصورت لازم پوشش نمیدهد و در نهایت نتایج نشان داد که روش تحلیل سلسله مراتبی میتواند روش مناسبی برای ارزیابی حمل و نقل باشد.
قهری, مهنوش, لحمیان, رضا, & آزاده دل, یعقوب. (1393). ارزیابی موقعیت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی بر اساس مدل AHP با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری تهران). مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 2(7), 127-146.
MLA
مهنوش قهری; رضا لحمیان; یعقوب آزاده دل. "ارزیابی موقعیت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی بر اساس مدل AHP با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری تهران)", مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 2, 7, 1393, 127-146.
HARVARD
قهری, مهنوش, لحمیان, رضا, آزاده دل, یعقوب. (1393). 'ارزیابی موقعیت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی بر اساس مدل AHP با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری تهران)', مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 2(7), pp. 127-146.
VANCOUVER
قهری, مهنوش, لحمیان, رضا, آزاده دل, یعقوب. ارزیابی موقعیت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی بر اساس مدل AHP با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری تهران). مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 1393; 2(7): 127-146.